З 19 по 23 квітня практичним психологом проведено тиждень психології "Пізнай себе - і ти пізнаєш весь світ, присвячений Всеукраїнському Дню психолога. Метою тижня було зниження психоемоційної напруги учасників освітнього процесу в умовах довготривалого карантину, розвиток творчих здібностей та активізація пізнавальної й інтелектуальної активності. Учні закладу брали участь у майстер-класах з виготовлення оберегів і Великодніх символів. Також створювали арт-малюнки з круп, ниток, гудзиків, пластиліну. Малювали пальчиками та долоньками. Також в рамках тижня проводився турнір "Віват, Інтелект". Вітаємо переможців: 1 міце - Погребняк Богдан (8-В) і Файфер Кирило (7-Б); 2 місце - Юрченко Володимир (10-Б); 3 місце - Подоляко Валерія (10-Б).
Класифікація професій (Е.А. Климов)
Тип професії
|
Вид діяльності
|
Приклади професій
|
Людина-природа
|
Вивчення, дослідження, вирощування, догляд, профі-лактика захворювань тощо
|
Геолог, хімік, агроном, селекціонер, садівник, зоотехнік, зоолог, лісник, рибовод, птахівник, інженер-океано-лог, біолог, геофізик, ветеринарний лікар, дресирувальник тварин тощо
|
Людина-техніка
|
Створення, монтаж, складання, управління, експлуатація, ремонт тощо
|
Водій, електрослюсар, токар, електрик, шахтар, монтажник, газозварник, ткач, металург, будівельник, машиніст тощо
|
Людина-художній образ
|
Художнє відображення дійсності, створення образів, відтворення, проектування, моделювання тощо
|
Архітектор, артист, скульптор, художник, письменник, кінорежисер, реставратор, дизайнер, модельєр, ювелір, маляр, перукар, кулінар, фотограф тощо
|
Людина-знакова система
|
Обчислення, підрахунки, упорядкування, збирання, аналіз та зберігання інформації, виконання креслень, переклади текстів тощо
|
Бухгалтер, економіст, кресляр, оператор, конструктор, телеграфіст, перекладач, математик, програміст, друкарка, бібліотекар тощо
|
Людина-людина
|
Виховання, навчання, управління. Обслуговування побутове, інформаційне, медичне, правове тощо
|
Вчитель, лікар, поліціянт, адвокат, офіціант, стюардеса, екскурсовод, адміністратор, кореспондент, продавець, тренер тощо
|
Тренінг розвитку профорієнтаційних знань старшокласників
Мета: формування загальної готовності до професійного самовизначення, активізація проблеми вибору професії, розвиток профорієнтаційних знань старшокласників та вміння презентувати свої знання і навички на ринку праці, розширення уявлення про світ професій та їхні особливості.
ХІД ТРЕНІНГУ
Вступ. Повідомлення теми та мети тренінгу.
- Вправа «Правила роботи групи».
Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу. Нагадаю вам, що тренінг – це метод психологічного впливу і навчання досвідом. Це чудова форма для налагодження відкритості і щирості у спілкуванні, де ми маємо змогу отримати нову інформацію, поділитися і обмінятися між собою знаннями. Цей вид роботи не передбачає правильних чи неправильних відповідей, для всіх нас важлива думка кожного з вас.
- плідно попрацювати, нам потрібно виробити спільні правила роботи. Я пропоную такі (правила вивішуються на плакаті). Чи є в когось доповнення? Правила прийнято. Дякую. Кожен має їх дотримуватися.
1. Тут і тепер ..
2. Добровільність і активність.
3. Щирість у спілкуванні.
4. Чесність і правдивість.
5. Право на власну думку.
6. Доброзичливість у ставленні до інших.
7. Відвертість
8. Взаємопідтримка.
- Гра «Знайомство».
Уявіть собі, що ви зараз обираєте професію. Кожен із вас має сказати: «Мене звати…» і «Я мрію стати…».
- Як, на вашу думку, мрія може вплинути на подальше життя?
Гра дає змогу продемонструвати і проаналізувати найпопулярніші професії сьогодення.
3. Очікування учасників. Вправа «Чарівна скринька».
А зараз я пропоную вам написати на аркушах паперу (Учасникам роздаються невеликі аркуші паперу), чого саме ви чекаєте від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений тренером плакат із зображенням скриньки.
4.Інформаційне повідомлення.
У житті кожного є момент, коли необхідно прийняти для себе одне з найважливіших рішень – обрати справу до душі, за покликанням, тобто професію. Вибір фаху, вступ до самостійного трудового життя інколи недаремно називають другим народженням. Від того, наскільки правильно обрано життєвий шлях, залежить місце кожного з вас серед людей, задоволеність роботою, фізичне та психічне здоров‘я, радість і щастя… Звичайно, нікому не дано з абсолютною точністю встановлювати своє майбутнє, однак кожному до снаги визначити професію, з якою ви поєднаєте життя.
Є.А.Клімов запропонував класифікацію професій. Суть її полягає в тому, що, залежно від особливостей основного предмету праці, всі професії поділяють на п‘ять головних типів.
Професії першого типу – «людина-людина» - це професії продавців, учителів, лікарів, вихователів, журналістів, бібліотекарів тощо.
Професії другого типу – «людина-природа» - об‘єднують ботаніків, лісників, агрономів, ветеринарів та ін.
Професії третього типу – «людина-техніка» - це слюсарі, інженери, мотористи, швачки, водії, токарі, монтажники.
Ті, хто має справу з різними умовними знаками, шифрами, кодами, формулами, належать до четвертого типу професій – «людина-знакова система» - це коректор, друкар, програміст, кресляр, касир та інші.
Дизайнери, художники, композитори, скульптори, живописці – представники п‘ятого типу професій – «людина-художній образ».
5.Вправа «Мікрофон».
- Що ж означає саме поняття «професія»?
Усі названі поняття записують на ватмані і обговорюють.
Професія в перекладі з латинської означає «оголошую свою справу». У тлумачному словнику дається таке визначення: «Професія – це рід трудової діяльності, що вимагає відповідної підготовки і є для будь-кого основним джерелом існування».
6.Мозковий штурм.
Учасники діляться на дві команди. Їм дають ватман і маркери. Групи отримують завдання для обговорення:
А) для першої команди: «Наскільки важлива професія в житті людини?»;
Б) для другої команди: «Хто і що впливає на вибір професії?»
Усі варіанти записують на ватмані. Після цього вибирають спікера від кожної групи, який презентує проект.
7.Гра – розминка.
Учасники гри шикуються в шеренгу, і перший учасник починає рахунок.
Треба порахувати від 1 до 33, називаючи по одному числу. Ті, кому дістаються числа, які мають «3» або діляться на «3», їх не називають, а замінюють оплесками. Якщо хтось помиляється, він вибуває із гри. Тоді рахунок починається спочатку.
8.Вправа «День із життя».
Учасникам роздають аркуші різного кольору з назвами професій: продавець, програміст, водій, модельєр, ветеринар. Вони групуються по 3-4, відповідно до професій. Тренер дає завдання:
- Скласти розповідь про типовий робочий день людини тієї професії, яка виділена в кожній групі. Ця розповідь має бути лише зі слів-іменників.
Наприклад, розповідь про робочий день учителя може бути такою: дзвінок-сніданок-дзвінок-урок-двієчники-запитання-відповідь-відмінники-перерва-вчительська-скандал-директор-урок-дзвінок-дім-ліжко.
9.Психогімнастика «Дотягнись до зірки».
- Сядьте зручно і заплющте очі. Зробіть три глибокі вдихи і видихи.
- тепер уявіть собі зоряне небо. Зірки – великі і маленькі, яскраві і тьмяні. Погляньте уважно на них і виберіть найпрекраснішу зірку. Мабуть, вона схожа на вашу мрію, а можливо, це і є ваша мрія. Можливо, вона нагадала вам про хвилини щастя, радості і натхнення.
Ще раз помилуйтеся цією зіркою і спробуйте до неї дотягнутися. Намагайтеся щосили! І ви обов‘язково дістанете свою зірку. Вхопіть її і дбайливо покладіть перед собою. Запам‘ятайте, яка вона, яке світло випромінює. А тепер прислухайтеся до свого дихання, пригадайте, хто поруч із вами, і повертайтеся.
- Чи вдалося вам дотягнутися і дістати свою зірку? Якою вона була? Яке світло випромінювала?
10.Сучасна притча «Чашка кави».
Група успішних випускників престижного вишу, які зробили прекрасну кар‘єру, прийшла в гості до свого старого професора. Під час візиту розмова зайшла про роботу: випускники жалілися на численні труднощі та життєві негаразди.
Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим різноманітними чашками: порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими. Одні були прості, інші – дорогі.
Коли випускники розбирали чашки, професор сказав:
- Зверніть увагу, що всі гарні чашки порозбирали, а прості й дешеві – лишилися. І хоча це нормально для вас – прагнути тільки найкращого для себе, але це і є джерело ваших проблем і стресів. Зрозумійте, що чашка сама по собі не робить каву смачнішою. Найчастіше – вона просто дорожча. А насправді, те, що ви хотіли, - це просто кава, а не чашка. Але ви свідомо обрали найкращі чашки, а потім розглядали, яка кому дісталася.
А тепер подумайте: життя – це кава, а робота, гроші, соціальний статус – чашки. Це лише інструменти для підтримання якості життя. Інколи, концентруючись лише на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком самої кави.
Найщасливіші люди – не ті, які мають усе найкраще, а ті, які видобувають найкраще з того, що вже мають.
10.Вправа «Оголошення».
Подумайте, що ви вже зараз умієте робити, що допомогло б вам заробити гроші. Складіть оголошення «Шукаю роботу». Напишіть так, щоб зацікавити потенційних роботодавців. Перечитайте, поміркуйте, які з оголошень найцікавіші.
- Що ви відчули, зачитуючи своє оголошення? Чи важко було писати своє оголошення?
- Чи вдалося вам дотягнутися і дістати свою зірку? Якою вона була? Яке світло випромінювала?
12.Вправа «Формула професійного пошуку»
Учасників ділять на три групи. Кожна група складає порадник «Як правильно вибрати професію?», в якому мають бути відображені основні чинники, умови вибору професії, аспекти обґрунтованого професійного плану, враховані інтереси, здібності, стан здоров‘я, потреби суспільства.
Кожна група робить презентацію свого порадника.
|